Spektakl integracyjny w reżyserii Marty Streker

ZOSIA

  • premiera online:
    12 grudnia 2020, godz. 17.00
  • tekst: Ewa Mikuła
  • reżyseria: Marta Streker
  • kostiumy: Julia Kosmynka
  • muzyka: Maciej Zakrzewski
  • realizacja: Piotr Bartos
  • występują: Anna Andrzejewska, Wiktoria Czubaszek, Dominika Kozłowska
  • tłumaczka PJM: Izabela Wielgus
W ramach projektu „Mickiewicz. Transmisja” 12 grudnia 2020 odbyła się premiera online spektaklu dla młodzieży „Zosia” w reżyserii Marty Streker oraz słuchowiska „Ptaki nocne” w reżyserii Marzeny Sadochy.
Inspiracją do spektaklu była postać Zosi, która występuje zarówno w Mickiewiczowskich „Dziadach”, jak i „Panu Tadeuszu”. Twórczynie stawiają pytanie, jaka jest, czy jaka mogłaby być współczesna Zosia – nastolatka, dziewczyna u progu dorosłości. Spektakl zostanie przetłumaczony na polski język migowy.

Zobacz spektakl

 


Od reżyserki

ZOSIA to poetycka opowieść o trzech nastoletnich marzycielkach, które nie czują się dobrze w swojej codzienności i śnią o lepszym jutrze. Pierwsza pragnie uciec od ciotki i zasadzić swój wymarzony ogród; druga uratować miasto, w które z dnia na dzień zaczynają obrastać chwasty; trzecia pragnie uwolnić swój głos i ponownie spotkać się twarzą w twarz z innymi ludźmi.

Inspirowane literackimi romantycznymi sylwetkami Zoś sportretowanymi przez Adama Mickiewicza w „Panu Tadeuszu” oraz „Dziadach”, wideo-etiudy opowiadają o bohaterkach zawieszonych pomiędzy światami. Twórcy zadają sobie pytanie, czy trwanie w marzeniach o lepszej rzeczywistości, mimo niemożliwości ich zaistnienia, ma jedynie funkcję autodestruktywną czy może być przyczynkiem do wewnętrznej przemiany i źródłem nadziei.

Marta Streker


Twórcy

Ewa Mikuła, fot. Iza Kubrak

Ewa Mikuła

Dramaturżka, reżyserka, autorka tekstów. Absolwentka Wiedzy o teatrze na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz Reżyserii teatralnej (spec. dramaturg teatru) na Akademii Sztuk Teatralnych im. st. Wyspiańskiego w Krakowie.

Jako autorka zadebiutowała wraz z Piotrem Froniem na łamach miesięcznika „Dialog” (01/2020) autobiograficzny tekstem „Praca, praca”, który zaprezentowała podczas 9. Forum Młodej Reżyserii w Krakowie. Tworzyła dramaturgię i teksty m.in. przy spektaklach „Boża krówka” w reż. Sławomira Narlocha (Teatr Dramatyczny m. st. Warszawy, 2020), „Teatr w Krakowie. Prolog” w reż. Remigiusza Brzyka (Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie, 2017); „Księżniczka na opak wywrócona” w reż. Remigiusza Brzyka (Teatr AST w Krakowie, 2017), „Kto zobaczy?” w ramach International Workshops for Professional Theatre Directors (Juozo Miltinio Dramos Teatras, Litwa 2017). Laureatka Stypendium Twórczego Miasta Krakowa. Członkini krakowskiej Fundacji Migawka, zajmującej się włączaniem Głuchych w sztukę.

Marta Streker

Marta Streker

Urodzona w 1989 roku, absolwentka Wydziału Lalkarskiego, Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie, Filii we Wrocławiu, kierunku reżyseria, specjalizacji reżyseria teatru lalek (2016). Nominowana do Nagrody WARTO 2020.

Zadebiutowała „Tragedią Coriolanusa” Williama Szekspira w Teatrze im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu w 2016 roku. W czerwcu 2017 wyreżyserowała drugi spektakl repertuarowy „DRYL” Wojciecha Bruszewskiego w Teatrze Powszechnym w Łodzi. W 2018 pracowała w Teatrze Nowym w Warszawie jako asystentka przy produkcji „Biblia 3”, w reżyserii Michała Zadary, wyreżyserowała „Zdziczenie obyczajów pośmiertnych” Bolesława Leśmiana w Teatrze Kochanowskiego w Opolu, spektakl „Szpak Fryderyk” w Teatrze Miejskim w Gliwicach, spektakl „Spólnota” w Teatrze Układ Formalny i tekst Agnieszki Wolny-Hamkało „Wichrowe Wzgórza non fiction”.

W maju 2019 premierowała w Teatrze Lalki i Aktora w Wałbrzychu spektaklem „13 bajek z Królestwa Lailonii” Leszka Kołakowskiego. Wyreżyserowała spektakl „Leśni. Apokryf”, którego premiera odbyła się październiku 2019 w Teatrze Polskim we Wrocławiu, następnie w czerwcu 2020 „Braci Karamazow” Fiodora Dostojewskiego w Teatrze im. Ludwika Solskiego w Tarnowie. Reżyserka projektu „Polskie rymowanki albo ceremonie”.

Asystentka Michała Zadary przy spektaklach: „Dziady” Adama Mickiewicza w Teatrze Polskim we Wrocławiu, (premiera: 2014–2016) oraz „Zbójcy”, Fryderyka Schillera w Teatrze Narodowym w Warszawie (premiera: 8 maja 2014). Asystentka Krystiana Lupy przy wrocławskiej produkcji spektaklu „PROCES”, Franza Kafki, w Teatrze Polskim we Wrocławiu. Drugi reżyser przy produkcji „DZIADÓW CZĘŚĆ III” (2015) i „USTĘP” (2016) Adama Mickiewicza w Teatrze Polskim we Wrocławiu w reżyserii Michała Zadary. Współpracowała jako reżyser działań na scenograficznej makiecie przy produkcji „Matka Courage i jej dzieci”, Bertolt Brecht, w Teatrze Narodowym w Warszawie, reżyseria Michał Zadara (premiera: listopad 2016).

Więcej informacji na stronie reżyserki.


Anna Andrzejewska, Foto scaled

Anna Andrzejewska

Aktorka, lalkarka, performerka. Absolwentka Wydziału Lalkarskiego PWST w Krakowie, Filii we Wrocławiu. Dyplom uzyskała dzięki rolom w spektaklach „Siedem minut po północy” w reżyserii Jarosława Tumidajskiego oraz „Amadeusz” w reżyserii Marty Streker i Bartosza Porczyka. Stypendystka Rektora PWST w Krakowie oraz Prezydenta Miasta Wrocławia. Uczestniczka międzynarodowych warsztatów m. in. „Gaudeamus Theatrum” w Hradec Kralove czy „Arte Drammatica” we włoskim Spoleto. Debiutowała w spektaklu Marty Górnickiej „Hymn do miłości” w Teatrze Polskim w Poznaniu. Obecnie współpracuje z Chórem Kobiet, Teatrem Polskim w Poznaniu, Teatrem Lalka w Warszawie i Komuną Warszawa. Współzałożycielka oraz członkini kolektywu performerskiego „Grupa ruchoma”. Jej najnowszy projekt to autorski monodram pt. „Tu będzie cud” stworzony we współpracy z Piotrem Urbanowiczem.


Wiktoria Czubaszek

Wiktoria Czubaszek

Aktorka, absolwentka Wydziału Lalkarskiego w Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie, filia we Wrocławiu. Na stałe związana z wrocławskim Teatrem Układ Formalny. Gościnnie występowała na deskach m. in. Teatru im. Jana Kochanowskiego w Opolu, Teatru Miejskiego w Gliwicach, Teatru im. Aleksandra Fredry w Gnieźnie, Teatru Żydowskego w Warszawie. Spektakl „Cesky diplom”, w którym zagrała jedną z głównych ról gościł na wielu znaczących festiwalach teatralnych w Polsce, zdobywając nagrody i wyróżnienia (m.in. nagroda Publiczności na festiwalu R@port w Gdyni, III nagroda aktorska oraz nagroda publiczności na XVII Ogólnopolskim Festiwalu Dramaturgii Współczesnej „Rzeczywistość przedstawiona w Zabrzu).
Pracuje również jako animator i edukator teatralny. Pasjonatka Polskiego Języka Migowego i kultury Głuchych.


Dominika Kozłowska

Dominika Kozłowska

Aktorka, osoba niesłysząca. Absolwentka ROE – szkoły artystycznej we Wrocławiu na kierunku aktorstwo (dyplom uzyskała w roku 2019/2020). Występowała w spektaklu „Wojna w niebie” w reżyserii Dominiki Feiglewicz, którego premiera odbyła się 30 czerwca 2018 w Cricotece w Krakowie. Spektakl otrzymał nagrodę w 2. edycji konkursu „The Best Off” za najlepszy spektakl teatru niezależnego. Prowadząca warsztatów teatralnych dla dzieci i młodzieży z cyklu „Lato w mieście” podczas półkolonii we Wrocławiu. Współpracuje z krakowską Fundacją Migawka.


Izabela Wielgus
Izabela Wielgus

Izabela Wielgus

Tłumacz Języka Migowego, Asystent Osób Niepełnosprawnych, Trener Pracy Osób Niepełnosprawnych oraz Nauczycielka Języka Migowego. Z Językiem Migowym związana od urodzenia, jest CODĄ, czyli słyszącym dzieckiem Niesłyszących Rodziców. Zawodowo tłumaczy od kilku lat, ale najbardziej intensywnie od tego roku. Tłumaczyła między innymi na żywo: konwent, targi, warsztaty, spektakl.


Julia Kosmynka

Julia Kosmynka

Artystka wizualna, zajmuje się instalacją multimedialną, fotografią, malarstwem, projektuje scenografię i kostiumy. Absolwentka Wydziału Sztuk Wizualnych Akademii Sztuk Pięknych im. Wł. Strzemińskiego w Łodzi. Studia magisterskie ukończyła z wyróżnieniem, przygotowując pracę dyplomową w pracowni Scenografii i Kostiumu pt. „Tańcz, tańcz, tańcz — inscenizacja performatywna”. W latach 2012/2013 współpracowała z Michałem Zadarą przy spektaklach teatralnych – „Hotel Savoy” w Teatrze Nowym im K. Dejmka w Łodzi, „Chopin bez fortepianu” w Teatrze im. Słowackiego w Krakowie, Dla głosów i rąk w Teatrze Wielkim Operze Narodowej w Warszawie. W 2013/2014 została laureatką w międzynarodowym projekcie Eur–Text — Back to the future! – (Polska-Francja-Malta). Jest autorką kostiumów do spektakli w reżyserii Michała Kmiecika –„Vatzlav” w Teatrze im. K. Dejmka w Łodzi i „Krakowiacy i Górale” w Teatrze Polskim w Poznaniu. Od 2016 roku współpracuje z reżyserką Martą Streker, w roli kostiumografa, tworząc kolekcje kostiumów do spektakli „Tragedia Coriolanusa” — Shakespeare’a w Teatrze im W. Bogusławskiego w Kaliszu, „Dryl” – W. Bruszewskiego w Teatrze Powszechnym w Łodzi oraz projektując scenografię i kostiumy do spektaklu „Zdziczenie obyczajów pośmiertnych” – B. Leśmiana w Teatrze im J. Kochanowskiego w Opolu, a w 2019 roku kostiumy do spektaklu „Leśni. Apokryf, na podstawie „Opowiadań Partyzanckich” T. Różewicza w Teatrze Polskim we Wrocławiu. Jest również laureatką stypendium artystycznego Prezydent Miasta Łodzi na rok 2017, które otrzymała za projekt transmedialny „Światło Zmierzchu — podróż po światach introspektywnych”. Od 2019 roku współpracuje również z Justyną Łagowską jako autorka kostiumów, wspólnie zrealizowały spektakl „Opowieść Wigilijna” w Teatrze Zagłębia w Sosnowcu oraz teatr telewizji „Królewna Logorea i niedźwiedź” w ramach projektu Teatroteka Młodego Człowieka.


Maciej Zakrzewski

Producent muzyczny, twórca muzyki teatralnej i filmowej. Z wykształcenia Kontrabasista. Od roku 2011, w którym debiutował muzyką do spektaklu „Blanche i Marie” (Teatr Polski we Wrocławiu) stworzył oprawę muzyczną do ponad trzydziestu spektakli, wydarzeń teatralnych, filmów oraz instalacji. Tworzy także muzykę do dwóch solowych projektów: HEDEJK oraz I MAKE LIMBO.


Piotr Bartos

Piotr Bartos

Wrocławski reżyser, operator, grafik i artysta eksperymentujący z ruchomym obrazem. Laureat nagrody filmowej na Festiwalu Nowe Horyzonty za film dokumentalny „Chłopiec z Żabą”. Wraz z Tomkiem Tryzną współtworzył foto prozę „Taniec w Skorupkach”. Autor wielu filmów video-artowych i krótkometrażowych między innymi „Egzul” z nagrodą główną na festiwalu Shortcutz Amsterdam. Współtwórca i dyrektor artystyczny wrocławskiego festiwalu Kinomural. Aktualnie pochłonięty Czerwoną Księgą Carla Gustava Junga.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych.

MKidn-mono